Starp uzņēmumiem labu konkurētspēju biežāk izrāda tie, kuru vadītāji prot labi vadīt mērķa pārrunas ar saviem darbiniekiem. Šādi strādājot, mēs zinām, kurp ejam – proti, uz panākumiem un veiksmi.
Neatkarīgi no kultūras, paaudzes, dzimuma un citiem faktoriem, visi darbinieki vēlas būt informēti par to, kas notiek uzņēmumā. Ir svarīgi, lai darbinieks izjustu padarītā nozīmīgumu un gūtu atbalstu un novērtējumu jeb atgriezenisko saiti. To var darīt mērķtiecīgi, izmantojot šīs vadlīnijas.
Pirmais solis – izskaidrojiet!
Skaidri pastāstiet, kādēļ noteikti darba aspekti ir jāmaina. Atbildot uz jautājumu „kāpēc?”, jūs piešķirat jēgu darbam. Esiet proaktīvi, sarunā „izejot cauri” četriem jautājumiem, kurus darbinieki vēlas izprast (pat, ja šos jautājumus skaļi neuzdod):
- kurp mēs ejam? (stratēģija);
- kā mēs ejam? (rīcības plāns);
- kā man vislabāk iesaistīties? (lomas);
- ko es iegūšu? (atalgojums, labumi).
Otrais solis – jautājiet!
Pārliecinieties, ka darbinieks saprot, ko viņam stāstāt. Neturpiniet, līdz doma ir pilnībā izprasta. 80 procentus no sarunas klausieties un tikai 20 – runājiet! Ja saskaraties ar nepietiekami laba darba snieguma jautājumiem, svarīgi reaģēt konstruktīvi, nevis emocionāli. Runājiet ar darbinieku individuāli un ieklaustieties viņa atbildēs.
Trešais solis – iesaistiet!
Dalieties idejās par potenciālajiem risinājumiem un pieejām problēmu mazināšanai. Izprotiet cēloni, fokusējoties uz darba sniegumu, nevis cilvēka personību. Risināt problēmu ir vieglāk, ja saprotam, kādēļ tā radusies.
Vienojieties, kā panākt SMART (SMART ir mērķa izmērāmības instruments. Abreviatūra no angļu val.: Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-framed) principu noteikta mērķa sasniegšanai. Noslēgumā pavaicājiet pats sev, ko varat darīt, lai šādas situācijas nākotnē novērstu.
Ja darba sniegums tomēr netiek uzlabots, ir svarīgi fokusēties uz darbinieka spēju uzturēt attiecības ar jums, vadītāju. Iespējams, tajās valda slēpta neapmierinātība, aizvainojums vai aizkaitinājums.
Ceturtais solis – novērtējiet!
Apzinieties progresa virzītājspēku un novērtējiet darbinieku pūles. Iedrošiniet virzīties tālāk, tā parādot, ka darbinieki rīkojas pareizi un atbilstoši uzņēmuma gaidām. Lietas, kas tiek darītas labi, īpaši izceliet!
Publikācija veidota, izmantojot www.illinois.gov materiālus.