Ja ar uzņēmēja tēlu lielā mērā saprotam cilvēka līderības potenciālu, tad jāteic, ka tas tiek pētīts jau gadu desmitiem. Vai par uzņēmēju piedzimst? Gan jā, gan nē. Uzņēmēja “domāšanas veidu” daļēji nosaka personības iezīmju kopums, kas lielā mērā patiešām iedzimst, kā arī sasniegumu motivācija. Starp personības un uzvedības iezīmēm noteikti minama atvērtība jaunai pieredzei, ietekme, sabiedriskums un vēlme komunicēt ar cilvēkiem, spēja domāt vienlaikus gan ļoti piezemēti, gan stratēģiski un mērķtiecīgi, noteikti tas ir arī radošums un spēja ģenerēt jaunas idejas, saskatot tajās vērtību un protot to izcelt tā, lai šī ideja aizrautu potenciālos sekotājus un interesentus. Cilvēkam var būt iedzimts noteiktu personības iezīmju kopums, tomēr jāteic, ka tas, cik lielā mērā tas izpaudīsies, bieži ir apkārtējās vides, sociālo un ekonomisko faktoru, kā arī citu līdzīgu faktoru kopums. Liela loma ir pieredzei, paraugiem, ko dzīvē esam redzējuši, dzīves laikā uzkrātajām zināšanām, karjeras attīstībai un virzībai.
Vai uzņēmēja spējas var iemācīties? Vai tās dzīves laikā var attīstīt un uzlabot?
Tās noteikti var zināmā mērā iemācīties, taču novērojumi un biežas, ikdienišķas intervijas ar cilvēkiem vadošos amatos vedina domāt, ka tas, cik izteikti līderības potenciāls cilvēkam izpaudīsies, lielā mērā ir atkarīgs no tā, vai profesionālās vides un uzņēmumi, kuros šis cilvēks iepriekš ir bijis, šo potenciālu akceptē un attīsta vai –gluži otrādi – grauj.
Otrs ļoti svarīgs faktors, ko bieži vien ir praksē ir grūti iemācīties un pieņemt, bet kas biznesa vidē ir absolūti nepieciešams, ir gatavība nepārtrauktām pārmaiņām. Tas, kas biznesa vidē ir pakļauts stagnēšanai, ātrāk vai vēlāk vairumā gadījumu diemžēl izzūd. Attīstība nozīmē pārmaiņas, tādēļ uzņēmēja domāšanas viens no stūrakmeņiem ir gatavība tām, kā arī prasme argumentēti un izskaidrojoši tās komunicēt.
Jebkuras spējas un prasmes mēs varam attīstīt un pilnveidot, tomēr kapacitāte jebšu robeža, kad “kausiņš ir pilns”, katram cilvēkam ir atšķirīga. Pats interesantākais arī pētījumos atzītais fakts ir tāds, ka tas, vai cilvēks sevī realizēs vadītāja “gēnu”, lielā mērā ir atkarīgs no tā, vai viņš pats sevi spēj uztvert un pieņemt kā vadītāju.
Cik svarīga ir vide, kurā cilvēks atrodas - vai tā ietekmē cilvēka spējas būt uzņēmējam?
Vide ir svarīga jau kopš pirmajām cilvēka dienām uz šīs pasaules, jo bērni kopē savus vecākus – vecāki ir pirmās autoritātes un “etaloni”. Tas, kā lēmumi tiek pieņemti ģimenē, cik brīvi vai konservatīvi vecāki izturas pret dažādām inovācijām, cik radoši risina ikdienas problēmas un tā tālāk – šis viss veido kopumu, kas lielā mērā prognozē, piemēram, nākamā uzņēmēja “domāšanas veida” un sasniegumu motivācijas izteiktības pakāpi nākotnē. Jo plašāka sociālā vide mazā cilvēka dzīvē ienāk, jo vairāk viņš pieņem un “uzsūc” zināšanas par to, kādai šai videi ap viņu ir jāizskatās un kādam jābūt viņam pašam.
Domājot par nākotnes tendencēm, gribētos uzsvērt, ka nākamajiem uzņēmējiem un vadītājiem svarīgi apgūt domāšanas elastīgumu, būt pēc iespējas atvērtākiem visam jaunajam, inovācijām un pārmaiņām, jo nākotnes vadītājiem būs jāpielāgo savas profesionālās iemaņas arvien multikulturālākai videi, darbiniekiem – personībām, vienlaikus – izteikti digitalizētai un straujai dinamikai pakļautai darba ikdienai.
Pētnieki prognozē, ka tuvākajā jau desmitgadē cilvēkiem būs jākļūst daudz elastīgākiem pielāgoties prasmē un savas enerģijas vadībā, izmantojot to tur, kur nepieciešams.
Komentārs lasāms arī 18.01.2016. laikrakstā "Dienas Bizness"