Darba devēji arvien biežāk izmanto FaceBook, lai saprastu, vai potenciālie darbinieki ir apveltīti ar prasmēm, personības iezīmēm un iemaņām, lai veiktu noteikta amata pienākumus. Taču, izrādās, atlases speciālisti ne vienmēr pievērš uzmanību svarīgākajiem aspektiem, akcentējot tos, kas drīzāk kategorizējami kā interneta uzvedība, nevis cilvēkam patiesi piemītošas iezīmes.
Sāksim ar to, ka gandrīz katra piektā tehnoloģiju kompānija ir noraidījusi kandidāta pieteikumu vakancei, pateicoties tā sociālo mediju profiliem. Ar šādu un citiem rezultātiem klajā nācis ikgadējais Eurocom Worldwide pētījums. 40% uzņēmumu izpēta potenciālo darbinieku sociālo tīklu profilus. „Fakts, ka viens no pieciem kandidātiem saņem „kurvīti”, ir nopietns brīdinājums darba meklētājiem un reāls apliecinājums šodienas digitālajai realitātei,” komentē Mads Kristansens, Eurocom Worldwide pārstāvis.
Vai šie lēmumi - nepieņemt darbinieku tikai sociālo tīklu profilu dēļ, - ir pamatoti? Lūk atbilde - nesen veikta pētījuma (ar nosaukumu Big Five Personality Traits Reflected in Job Applicants' Social Media Postings) uzmanības lokā bija 175 pētījuma dalībnieki, kuriem tika lūgts aizpildīt personības iezīmju aptauju, iekļaujot apzinīguma, labvēlīguma un ekstraversijas rādītājus. Tad tika izvērtēta šo cilvēku FaceBook „uzvedība”, mēģinot izprast, kā tā saistīta ar personības profilu. Pētījuma rezultāti varētu pārsteigt daudzus cilvēkresursu jomā strādājošos speciālistus.
„Uzņēmumu pārstāvji, pētot sociālos tīklus, bieži mēģina noteikt, vai cilvēks ir atkarīgs no, piemēram, alkohola un vai lieto citas atkarību izraisošas vielas. Tiek pieņemts, ka atkarības uzvedībai atbilstošu fotogrāfiju publicēšana ir saistāma ar neapzinīgu, paviršu attieksmi darbā,” stāsta Lorija Fostere Tomsone (Lori Foster Thompson), psiholoģijas zinātņu profesore un pētījuma līdzautore. „Izrādās,
visbiežāk nepastāv saistība starp cilvēka sociālajos tīklos izvēlētajām fotogrāfijām un viņa personības iezīmēm!
Piemēram, apzinīguma rādītājiem nav nozīmīgas korelācijas ar sociālajos tīklos ievietoto informāciju. Savukārt ekstraverti cilvēki, kas (saskaņā ar biežākajām ekspektācijām), ir tik svarīgi pārdošanā un tirdzniecības pozīcijās, daudz biežāk kā intraverti ievieto fotogrāfijas un informāciju par kaitīgiem ieradumiem FaceBook. Automātiski izsvītrojot šos kandidātus un neizvērtējot informāciju detalizēti, darba devējs, iespējams, zaudē labus potenciālos darbiniekus, „atdodot” tos konkurentiem.”
Tomēr vienam interneta „uzvedības” indikatoram tomēr ir cieša saistība ar personības iezīmēm. Proti, cilvēki ar augstiem apzinīguma un labvēlīguma rādītājiem arī interneta vidē tiecas būt pieklājīgi un neuzbāzīgi. Tādēļ pētījuma autori iesaka vērot tieši šo indikatoru, tādā veidā paļaujoties uz zinātniski ticamu saistību, nevis pieņēmumiem.
Publikācija veidota, izmantojot J. William Stoughton, Lori Foster Thompson, Adam W. Meade. Big Five Personality Traits Reflected in Job Applicants' Social Media Postings.Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 2013 materiālus.