2. sniegt AS laicīgi un specifiski
Bet ar augstāk minētajiem darbībām noteikti nepietiek. Tas, ko vēl var darīt, lai NAS saņēmējs to uztvertu pozitīvāk un drīzāk no tās kaut ko iemācītos, ir:
3. izrādīt empātiju (spēju saprast un izjust otra emocijas)
- veidot emocionālas saites ar darbiniekiem
- izrādīt emocionālu siltumu un rūpes
4. Būt apzinātam AS sniegšanas laikā
- koncentrēties uz AS, darbinieku un darbinieka emocionālajām reakcijām
- mazināt jebkurus citus uzmanību traucējošus faktorus (domas par citiem uzdevumiem, sms vai epastu ziņojumiem).
- nemanāmi komentāri, kuri notur darbinieka fokusu uz situāciju un konkrēto uzvedību, nevis uz vispārējiem un ilgtermiņa secinājumiem
Piemērs: ja darbinieks saka, ka “esmu tāds idiots”, vadītājs var pievērst darbinieka uzvedību atpakaļ tagadnei ar atbildi “Šī AS ir par vienu konkrētu gadījumu. Fokusēsimies uz konkrēto situāciju”.
5. Pozitīvās uztveres izziņa (Appreciative inquiry) un vizualizācija
- uzdot jautājumus, kuri mudina domāt par ideālo rezultātu un potenciālu
Piemērs: tādi jautājumi kā “kādi būtu tavi ieguvumi, ja tu censtos atrisināt šo jautājumu?” vai “ja tev nebūtu nekādu ierobežojumu, kā tu risinātu šo attīstības vajadzību?”
6. Koučot darbinieku vizualizēt specifiskās detaļās vēlamo gala rezultātu
Piemērs: tiešs jautājums darbiniekam “kā izskatīsies šis projekts, kad būs veiksmīgi realizēts?” vai “kad tu būsi uzlabojis savas prezentēšanas prasmes, kā tev liekas, kā cilvēki reaģēs vai atbildes tev citādāk?”
7. Izvirzīt mācīšanās mērķus
palīdzēt pārformulēt darbinieka rīcību saistībā ar NAS no mācīšanās mērķa skatījuma
- jau sākotnēji palīdzēt darbiniekiem izvirzīt uz mācīšanos orientētus mērķus
Piemērs: vadītājs var darīt zināmu, ka viņš atbalstīs darbinieku centienus apgūt konkrētu uzdevumu (piemēram, jaunu rēķinu izrakstīšanas programmu), saprotot to, ka sniegums (piemēram, izrakstīto rēķinu skaits) var uz laiku samazināties, kamēr pūles tiek veltītas tam, lai “saprastu, nevis lai parādītu.”
Izmantotā literatūra:
O’Malley, A. L., & Gregory, J. B. (2011). Don't Be Such a Downer: Using Positive Psychology to Enhance the Value of Negative Feedback. The Psychologist-Manager Journal, 14(4), 247-264.