Kā darbiniekiem sasniegt savu maksimālo potenciālu? Jo no tā ir atkarīga produktivitāte un tātad – organizācijas sasniegumi. Lūk, ko par to visu saka organizāciju konsultants un līderības treneris Marsels Švantess (Marcel Schwantes).
1. Narcistiskas iezīmes
Tā galējā formā narcisms ir neveiksme gan vadītājam, gan darbiniekam. Narcistiski darbinieki parasti sabojā savas karjeras. Džozefs Burgo (Joseph Burgo), narcisma pētnieks un aprakstnieks, saka, ka narcistiska personība “bieži paļaujas uz spēju citos radīt sajūtu, ka viņi ir neveiksminieki, sevi padarot par veiksminieku. Narcisi noniecina jūsu darba rezultātu un sapulcēs publiski mēdz kaunināt vai izteikt neadekvātas piezīmes. Kad narcisam kaut ko vajag no jums, viņš var izteikt draudus. Viņš var likt jums šaubīties par savām spējām.”
2. Darbinieku neuzslavēšana par labi paveiktu darbu
Cilvēki, kas lieliski paveic savu darbu, tiek iekšēji motivēti, ja viņus par sasniegto uzslavē. Gallup pētījumos pierādīts, ka miljoniem darbinieku uzslava kā motivācija ir nepieciešama, jo tā:
- uzlabo darbinieka individuālo produktivitāti;
- veicina iesaisti kolektīvā;
- motivē darbinieku ilgāk palikt uzņēmumā;
- veicina augstākus lojalitātes un apmierinātības rādītājus no klientiem;
- darbā notiek mazāk negadījumu.
3. Uzskats, ka darbinieks ir “cipars peļņas tabulā”
Izteiktās vadības hierarhijās darbinieki ir kā “darba bites”, kas tiek uztverti kā “izmaksas pret ieguvumu”. Šādās vidēs darba devējiem īpaši nerūp darbinieku labklājība un laimes izjūta, jo nolīgšanas darbā vienīgais mērķis ir produktivitāte un peļņa.
Šādās vidēs ir augstāki darbinieku stresa, mainības, slimošanas/ prombūtnes un izdegšanas rādītāji.
Un rezultātā cieš... produktivitāte, kas savukārt ir "ieguvuma" pamatfaktors.
4. Par daudz kontroles
Mikromenedžments bieži vien ir pielīdzināms izteiktai kontrolei. Šādi vadītāji neuzticas komandai, tādēļ pienākumi reti tiek deleģēti citiem. Lēmumu pieņemšanas procesā vadītājs ar komandu neapspriežas, un vadības stils ierobežo radošumu un mācīšanās iespējas.
Lojāli darbinieki cenšas atrast mērķi un nozīmi/ jēgu savam darbam, taču, iespējams, ir laiks atjaunot CV un izskatīt citas iespējas.
5. Nedalīšanās ar informāciju
Nedalīšanās ar informāciju, trūkst caurspīdīguma… Un atkal šis ir stāsts par vadītāja vēlmi izrādīt savu varu, un no otras puses – neuzticēšanos darbiniekiem.
Patrika Lenconi (Patrick Lenconi) grāmatā The Five Dysfunctions of a Team ir aprakstīts, ka jebkuru labu attiecību pamatā ir uzticēšanās – un labs rezultāts vienkārši nevar notikt, kamēr darba vidē nav uzticēšanās un caurspīdīguma.
Noslēgumā…
Labāko darbinieku noturēšana un augsta līmeņa iesaiste ir atkarīga no tā, kā vadītājs pret šiem cilvēkiem attiecas. Darbiniekiem ir jāpalīdz augt un jāsniedz viss, kas nepieciešams, lai viņiem izdotos realizēt mērķus.