Tas sākās jau pagājušajā gadā. Konferencēs un HR pasākumos sākām runāt par diversity jeb gatavību būt iekļaujošiem attiecībā uz vecuma, tautības, pieredzes u.c. aspektu dažādību uzņēmumos. Kāpēc? Mums ir zemākie bezdarba līmeņi pēdējā piecpadsmitgadē. Taču darbinieku trūkst. Un ne tikai mums – visa Eiropa runā par talantu “medībām” un to trūkumu tirgū. Trūkst speciālistu un ekspertu, un pārpildīts tirgus ir vienīgi attiecībā uz vadības līmeni.
Lūk, mazliet statistikas – piemēram, Lielbritānijā pagājušā gada bezdarba rādītājs ir 3.9 procenti - zemākais kopš 1975. gada -, bet grūti aizpildāmu vakanču skaits ir vidēji 800 000. Tai pat laikā, cilvēkam sasniedzot 50 gadus, iespēja atrast darbu nozīmīgi samazinās. Lai gan – un tie ir objektīvi, izpētēs balstīti secinājumi – šie cilvēki spēj ļoti labi, kvalitatīvi darīt savu darbu un būt lojāli darba devējam.
Protams, tādas vai citādas problēmas darba tirgū būs vienmēr, vienlaikus līdz ar manuālā darba automatizāciju situācija pašlaik ir unikāla. Tamdēļ arvien interesantāk – ko mums nesīs 2020. gads?
Personības iezīmēm arvien lielāka loma
Vislielākais prasmju trūkums arvien automatizētākā uzņēmējdarbības vidē ir saistīts ar apzinīgumu, vēlmi nodoties darbam, mācīties arvien jaunas prasmes. Citiem vārdiem, uzvedības un personības iezīmēm. Gadiem ilgi biznesa vidēs ir uzsvērtas tehniskās prasmes un iepriekšējā pieredze, un nu tas mainās.
Vadītāju un mentoru treniņos, visticamāk, tiks mainīts rakurss – nevis, ko mēs darām, bet kā mēs darām. Kā radīt patīkamu darba vidi, rūpēties par kultūru, kas notur cilvēkus? Kā komunicēt, lai darbinieks būtu apmierināts ar atgriezenisko saiti? Kā palīdzēt cilvēkiem attīstīties (ar uzsvaru uz “palīdzēt”, nevis “uzspiest”)?
Darbinieki paši rūpēsies par savu darba sniegumu
Attiecībā uz prasmju un karjeras attīstīšanu, mūsdienu darbinieki no saviem darba devējiem sagaida un pieprasa vairāk nekā jebkad agrāk. Ar atgriezenisko saiti reizi gadā nepietiek(!). Darbinieki, īpaši jaunākās paaudzes, paši pieprasīs biežākas un visaptverošākas sarunas par darba sniegumu, jo viņi savu darba sniegumu uzskata par ieguldījumu nākotnē, un jums kā vadītājiem tas būtu jāredz tieši tāpat.
Rezumējot - atgriezeniskā saite vairs nav un nebūs formalitāte “ķekša pēc”. Un ne tikai vienā virzienā – ir jālūdz atgriezeniskā saite arī darbiniekiem. Lai attīstītu uzņēmumu, ir jāzina, kurā virzienā, un to jums priekšā var pateikt jūsu cilvēki.
Visiekļaujošākās darba vides vēsturē
Daudzveidība veicina attīstību, un nākotnes darbaspēks patiešām būs ļoti daudzveidīgs. Lai aizpildītu darba vietas, vidējā un jo īpaši lielā uzņēmumā plecu pie pleca strādās piecas paaudzes, un HR politikai un praksei būs jāpielāgojas, lai pielāgotos šo paaudžu pārstāvju savstarpējiem komunikācijas stiliem un dažādajām pieejām darbam. Ir laiks pieņemt – paaudžu daudzveidība ir organizācijas priekšrocība, nevis traucēklis.
Bet paaudzes nav vienīgais daudzveidības elements. Dažādas tautības, rases, kultūras, paradumi, tradīcijas, darba stili un grafiki, individuāla pieeja, elastīgums attiecībā uz darba laiku, hierarhiskas vides transformēšanās uz plakana tipa organizācijām, kurās mums katram ir amats un sava loma, bet cilvēciski mēs visi esam vienā līmenī.
Raksts sagatavots, izmantojot workology.com materiālus.