Ielūkojamies kompetenču interviju pasaulē… (I daļa)

02.04.2020 / Eiro Personāls

Kompetenču intervijas jautājumu uzdošana ir par konkrētu cilvēka uzvedību un rīcībām pagātnes pieredzē. Tas ir labs veids, kā noteikt, kā strādā kandidāts.

Kompetenču intervijas ir veids, kā ietaupīt laiku un padarīt pašu intervēšanas procesu konsekventu, samazinot neobjektivitāšu skaitu darbā pieņemšanas procesā.

LinkedIn šogad veicis gandrīz 1300 darbinieku aptauju, lai saprastu, kādas prasmes un iemaņas realitātē šodien meklē uzņēmumu vadītāji un kādus uzvedības intervijas konceptos balstītus jautājumus viņi mēdz uzdot darba intervijās. 57% vadītāju un HR speciālistu atzīst, ka viņiem pietrūkst iemaņu šādu jautājumu uzdošanā un atbilžu atbilstošā interpretēšanā.

Ko šodien meklē vadītāji?

Lūk, TOP 6 prasmes un iemaņas, kas izkristalizējušās pēc aptaujas rezultātu apkopošanas.

  • Elastība, gatavība un spēja pielāgoties (66% vadītāju vērtē kā prioritāti)
  • Atbilstība uzņēmuma kultūrai un vērtībām
  • Sadarbības iemaņas
  • Līderības iemaņas
  • Izaugsmes potenciāls
  • Prasme prioritizēt darbus

ELASTĪBA

Ņemot vērā to, ka 54% darbinieku nākamo gadu laikā var būt nepieciešama pārkvalificēšanās vai prasmju pilnveide, lai nodrošinātu savu iemaņu atbilstību jaunajām tehnoloģijām un uzņēmējdarbības vajadzībām, ļoti svarīga ir pielāgošanās spēja. Darbiniekiem, kurus raksturo elastība, ir lielākas iespējas sasniegt labākus rezultātus, mainoties biznesa pieprasījumam un prioritātēm.

 

Jautājumu piemēri:

  • Pastāstiet par reizi, kad Jums tika uzticēts izdarīt kaut ko tādu, ko iepriekš nekad nebijāt darījis. Kā Jūs organizējāt darbu? Ko iemācījāties?
  • Aprakstiet situāciju, kad Jūs apguvāt jaunu sistēmu, procesu, tehnoloģiju.
  • Pastāstiet par situāciju, kad sastapāties ar savu lielāko profesionālo izaicinājumu!

Kad cilvēks stāsta piemērus, nevairieties uzdot papildjautājumus, bet atcerieties, ka tos ir jēga uzdot tikai par veiktām darbībām, nevis “filozofēt” par tēmu – kā būtu, ja būtu (t.i., ja tagad būtu iespēja vēlreiz to darīt, ko jūs darītu citādāk?).

Ko klausīties? Vērojiet cilvēka aizrautību, stāstot piemērus, kāda bija motivācija apgūt jaunas lietas, kā viņš pieņēma jaunos apstākļus, ko mācījās no šīs pieredzes.

CULTURAL FIT

Uzņēmumi, kuru darbinieku vērtības un uzskati atbilst uzņēmuma kultūrai, pelna par ap 30% vairāk nekā konkurenti

(Deloitte Insights, Diversity and inclusion: The reality gap).

 

Jautājumu piemēri:

  • Pastāstiet par situāciju pēdējā nedēļā, kad esat juties pārliecināts, uzlādēts un produktīvs darbā. Ko tieši jūs darījāt?
  • Nosauciet 3 lietas, kas jums bija svarīgas iepriekšējā darba vietā. Kā tās izpaudās?
  • Šeit vērtīgi varētu būt arī jautājumi ne par darbu, kas palīdz vairāk izprast cilvēka intereses, piemēram, “kas ir jūs raksturojoša aktivitāte, interese, aizraušanās, kas nav minēta CV?”.

Ko klausīties? Vērsiet uzmanību uz to, kā kandidāta atbildes sasaucas ar jūsu uzņēmuma kultūru, darbinieku interesēm, hobijiem, vērtējiet, cik godīgi viņš stāsta par savām vērtībām, jo klasiski ir piemēri, kad cilvēks, vēloties sniegt sociāli vēlamu atbildi, piemēram, par regulāru grāmatu lasīšanu vai kultūras pasākumu apmeklēšanu, nevar nosaukt nevienu konkrētu piemēru.

 SADARBĪBA

Viena no mūsdienu “atslēgas kompetencēm”. Ne velti 50% cilvēku, kas lieliski sadarbojas, ir arī TOP darbinieki uzņēmumā. Šie cilvēki, tipiski orientēti uz attiecību prizmu un laba kontakta uzturēšanu, mēdz palīdzēt arī citiem kolēģiem viņu attīstības ceļā.

Jautājumu piemēri:

  • Pastāstiet, piemēram, par situāciju, kad bija jāstrādā ar kādu kolēģi, kas bija iesācējs vai kam bija grūti tikt galā ar darba pienākumiem. Kāda bija Jūsu pieeja sadarbībā?
  • Pastāstiet par gadījumu, kad kaut ko skaidrojāt kolēģim, bet viņš jūs nesaprata. Kā tikāt galā?
  • Pastāstiet situāciju, kad projekta gaita, kurā bija iesaistīti vairāki cilvēki, nozīmīgi mainījās pēdējā brīdī. Ko jūs darījāt?
  • Šeit var lūgt arī aprakstīt šā cilvēka pieredzi ar līdz šim labāko vadītāju, ar ko viņš sadarbojies. Arī šāds raksturojums var sniegt izpratni par to, kāds sadarbības stils viņu pašu raksturo.

Ko klausīties? Pirmkārt, cik gatavs kandidāts ir “iekāpt otra kurpēs”, paskatīties uz problēmu no otra perspektīvas. Cik pacietīgs viņš ir šādās situācijās. Kad ir stresa situācijas, kas “iznāk priekšplānā” – es un mana autoritāte, vai tomēr arvien tas ir komandas darbs? Fokuss uz komandas vienotību.

Nākamajā bloga rakstā turpināsim par pārējām trim TOP kompetencēm.

Dalies: