Kad runa ir par manierēm, viena no pirmajām lietām, ko vecāki iemāca saviem bērniem, ir vienmēr teikt paldies. Mēs darām visu iespējamo, lai ieaudzinātu pateicības tikumu, pirms iemācām alfabētu — tas ir tieši tik svarīgi.
Tas ir tāpēc, ka pateicība ir ne tikai pieklājīguma, bet arī cilvēka emocionālā intelekta līmeni izceļošs žests. Un, lai gan vairums uzņēmēju un uzņēmumu īpašnieku zina, kādu pozitīvu iespaidu var sniegt pateicība saviem darbiniekiem un klientiem, tikai retais aizdomājas, ka pateicības attieksme ir labvēlīga arī jūsu smadzenēm, svarīga jūsu attiecībām un reizēm varbūt pat izšķiroša jūsu uzņēmumam.
Kāpēc teikt “paldies”?
Tiem cilvēkiem, kas strādā ar savu emociju atpazīšanu, nav noslēpums, ka būšana pateicīgam var ietekmēt noskaņojumu pozitīvā veidā (grūti izteikt pateicību un būt īgnam). Taču pētījumos ir fiksēta saistība starp pateicību un cilvēka labklājību. Būtībā secinājums ir šāds: jo pateicīgāks cilvēks ir, jo vairāk viņa iekšējais emocionālais stāvoklis tiecas uz labizjūtu. Ja par to domā, tam ir jēga. Un vēl - jo biežāk dodam pozitīvu novērtējumu citiem, jo ātrāk tas kļūst par ieradumu un dzīvesveidu.
Kad klienti jums pateicas par labi paveiktu darbu, nododiet pateicību savai komandai. Dženeta Linlija (Janet Linly), Linly Designs prezidente publicējusi savas pārdomas par šo tēmu žurnālā "Forbes": “Esmu cieši pārliecināta, ka “pateicības attieksmes” vide manā uzņēmumā galu galā ir radījusi veselīgu, ļoti cienīgu un empātisku darba vidi. Mēs kopīgi risinām problēmas. Kad saskaramies ar problēmām, sadarbojamies kā efektīva komanda.”
Cilvēkiem patīk tikt pozitīvi vērtētiem savā darbā, taču pateikšanās ir viena no visvairāk trūkstošajām uzslavas formām biznesa vidēs visā pasaulē. Kāpēc vadītāji to netiecas izmantot, ja skaidri zināms un pētījumos pamatots, ka pateicības kultūra uzņēmumā tā darbiniekiem rada gandarījumu par darbu, tādējādi veicinot labākus rezultātus un peļņu? Tā veido uzticību un veicina darbinieku iesaistīšanos.
Tieši pozitīvas, ar pateicību piepildītas vides uzturēšana biznesā ir prioritāte, nevis tikai algas vai prēmijas. Novērtējot darbinieka grūto darbu ar mazu pateicības dāvanu, ar roku rakstītu zīmīti vai citā veidā, var rezultēties lieliskos darbinieku piesaistes rādītājos (Globoforce, 2016).
Linlija turpina: “Arī attieksme pret komandu – kopīgas pusdienas vai vakariņas, kad ir bijusi gara diena, ir lielisks veids, kā izrādīt atzinību. Mums bijuši šampanieša tosti sarežģīta projekta noslēgumā, un katru gadu mums ir pikniks, lai stiprinātu komandas jau tā spēcīgo saikni. Es jums varu teikt, ka laimīgs darbinieks ir tiešais ceļš uz pozitīvu mijiedarbību un komunikāciju ar mūsu klientiem.”
Pasakiet “paldies” arī pircējiem un atbalstītājiem
“Journal of Retailing and Consumer Services” publicētajā pētījumā konstatēts, ka, uzņēmumiem praktizējot pateicību, tie daudz mērķtiecīgāk var nopelnīt arī klientu lojalitāti.
Galvenais ir atrast veidus, kā parādīt savu pateicību klientiem. Tas nozīmē domāt ārpus “lojalitātes programmas”, jo daudzi pircēji ir sapratuši, ka lojalitātes programmas nav individualizētas; pret visiem, kas iekļauti programmā, izturas vienādi, un tas ne vienmēr liek katram klientam justies novērtētam.
Pateicības izrādīšana klientiem ir papildu darbība — kaut kas negaidīts — ko jūsu uzņēmums var veikt. Linlija iesaka pasniegt mazas klientu dāvanas kā pateicību par pirkumu vai sadarbību, klāt pievienojot ar roku rakstītu zīmīti. “Es saprotu, ka nebūtu veiksmīga uzņēmēja bez atbalstošiem, lojāliem klientiem vai darbiniekiem, kas uzticētos man un manam uzņēmumam. Ir obligāti jāpateicas viņiem par lojalitāti ar dažādiem un radošiem pateicības un atzinības apliecinājumiem,” viņa noslēdz.