Jāteic, jau gadiem starp aktuālākajām personāla vadības tēmām nemainīgi ir atgriezeniskās saites sniegšana. Vadītāji šai mākslā tiek apmācīti atkal un atkal. Bet kā jau katrai medaļai – arī šai ir otra puse. Un otrā pusē ir cilvēks, kas atgriezenisko saiti saņem – ar savām emocijām, domām, klusām vai skaļām replikām pret atsauksmes sniedzēja sacīto. Tādēļ šoreiz parunāsim par to, kā veiksmīgāk uzņemt atgriezeniskajā saitē dzirdēto.
Jebkuram vadītājam jebkurā līmenī lielisks veids, kā augt, ir vadīt atgriezeniskās saites sarunas un pēc tam saņemt atsauksmes - rīkoties un mijiedarboties ar savu komandu un uzzināt, ko var uzlabot. “Atsauksmes organizācijās ir labāks skolotājs nekā grāmatas, akadēmiskie raksti un kursi,” saka organizāciju psihologs ar doktora grādu Deivids Burkus (David Burkus) (viņš arī vairāku grāmatu autors, tostarp, šobrīd aktuālajai literatūrai Leading from Anywhere: Unlock the Power and Performance of Remote Teams). Tas pats attiecas arī uz jebkuru darbinieku un pat kandidātu uz amatu – saņemot atgriezenisko saiti, jāprot to novērtēt un vērtīgāko integrēt savā profesionālajā darbībā.
Taču pastāv problēma ar atsauksmju saņemšanu - mēs tās nereti uztveram ļoti personīgi. Turklāt, kad cilvēks karjerā iegūst augstāku lomu – t.i., reakcija uz atsauksmēm var mainīties; šis augstāku amatu ieguvušais profesionālis var sākt piešķirt minimizētu nozīmi atsauksmēm, kas nāk no zemāk stāvošiem darbiniekiem un neinternalizēt tās. Tāpēc ir svarīgi apzināties arī atsauksmju procesa ne tikai sniegšanas, bet arī uzņemšanas pusi.
Lūk, četri soļi, ko ikviens darbinieks ikvienā lomā var darīt, lai labāk uzņemtu atgriezenisko saiti.
Solis #1: paldies!
Pirmā atbilde, ja kāds sniedz jums atsauksmi, ir pateicība. Neaizstāvieties. Nepiedāvājiet paskaidrot, ko viņš varbūt nesaprot. Un vēl pat nevaicājiet, ko jums vajadzētu mainīt (mēs tur nonāksim). Tā vietā veltiet laiku, lai sniegtu pateicību par tikko saņemto dāvanu — atsauksmi. Tātad kolēģis ir veicis novērojumu un uzņemoties runāt, lai sniegtu savu redzējumu (īpaši – kritisku vai konstruktīvu), viņš uzņemas risku par to, kā jūs atbildēsiet, ar iespējamām attiecību izmaiņām vai jūsu aizvainojumu. Atsauksmes sniedzējs savā ziņā riskē arī, tērējot savu laiku un sniedzot atsauksmes kādam, kurš tās nepieņems.
Pietiek ar “paldies”, lai otra persona zinātu, ka šie riskantie momenti ir bijuši sarunas vērti, un jūs klausāties.
Solis #2: atspoguļojiet dzirdēto, lai pārliecinātos, ka uztvērāt pareizi
Neatkarīgi no tā, vai tā ir uzslava, kritika vai kāda cita veida atsauksme, veltiet laiku, lai atspoguļotu to cilvēkam, kurš to ir sacījis. Piemēram, “Tas, ko es dzirdu tevi sakām, ir _ _ _ _ _”. Iespējams, ka tas šķiet nevajadzīgi un mākslīgi, bet pamēģiniet – šo tehniku sauc par pārfrāzēšanu, un tā var būtiski ietekmēt jūsu sarunu.
Ne vien skaidrības labad (jo šādi ir iespējams lieliski pārbaudīt jūsu paša izpratni par nupat dzirdēto) – tā jūs savam sarunu biedram arī netieši pavēstāt, ka viņa viedoklis jums ir svarīgs, un pastāv lielāka iespēja, ka turpmāk no šīs personas saņemsit papildu atsauksmes.
Solis #3: apdomājiet, ko varat mainīt savā rīcībā
Tas, ka tikai noklausāmies atgriezenisko saiti, neveicina izaugsmi; tā notiek tikai tad, kad atgriezeniskā saite tiek izmantota, lai saprastu, kā rīkoties citādi (vai sākt, vai pārtraukt rīkoties noteiktā veidā). Un, ja jūs gatavojaties veikt izmaiņas atsauksmes rezultātā, kāpēc nedalīties šajās pārmaiņās ar personu, kas jums palīdzēja saredzēt, kādas izmaiņas veikt? Tas nav jādara uzreiz – pēc laika, kad esat novērtējis, ka ieviestās korekcijas ir labas un vēlamas, varat vēlreiz vērsties pie šī cilvēka ar atkārtotu pateicību un īsu stāstu, kā atgriezeniskā saite palīdzējusi.
Solis #4: uzklausiet papildu atsauksmes
Atgriezeniskā saite biznesā nav vienreizējs pasākums; tas ir process.
Jūs visu laiku augat, maināties un pilnveidojaties savā profesionālajā darbībā — un, lai to darītu, jums nepieciešams vairāk redzējumu no malas. Aiciniet kolēģus izteikt savas domas! Tas signalizēs par to, cik jūs esat atvērts, lai saņemtu patiesas un atklātas atsauksmes.