Gadiem ilgi uzņēmumi ir koncentrējušies uz tā saucamās “Millenials” paaudzes piesaisti – gan pētot viņus kā klientus, gan kā darbiniekus. Bet nu ir laiks Z paaudzei jebšu cilvēkiem, kas dzimuši laikā no 1997. līdz 2012. gadam. Šobrīd ir laiks, kad šī paaudze kļūst par darba ņēmējiem.
Saskaņā ar Census Burreau datiem, Z paaudze veido 20,3% no ASV iedzīvotāju skaita. Ja iepriekšējais teikums šķiet vien kā sauss, Latvijas videi ne īpaši ko izsakošs fakts, lūk, kas iespaidīgāks – proti, pasaulē Z paaudzes cilvēku skaits ir pārsniedzis “millenials”;
šobrīd šī ir skaitliski lielākā paaudze, veidojot 32% no pasaules iedzīvotāju skaita,
vēsta Bloomberg.
Bet, tā kā vecākais Z paaudzes pārstāvis šobrīd ir tikai 24 gadus vecs, šī paaudze šobrīd veido salīdzinoši nelielu daļu no pasaules darbaspēka (2020. gadā tikai 11,6%). Tas gan mainīsies pavisam drīz, un ir pēdējais laiks sākt šo paaudzi iepazīt.
Best Workplaces™ veicis apjomīgu pētījumu par uzņēmuma kultūru, tā ietvaros apkopojot vairāk nekā 32 000 Z paaudzes darbinieku atbildes no vairāk nekā 350 uzņēmumiem pasaulē. Un kas gan ir tapis zināms?
Iekļaujošām darba vidēm - jā
Mums būs jākļūst maksimāli iekļaujošiem. Par to liecina kaut vai demogrāfisks fakts, proti, 47% Z paaudzes cilvēku vismaz viens no vecākiem ir ar tumšāku vai tumšu ādas krāsu. Salīdzinājumam – “millenials” paaudzē šis rādītājs bija vien 39%, X paaudzei - 34%.
Darba devējiem tas nozīmē, ka liela uzmanība jāpievērš daudzveidībai, vienlīdzībai, iekļaušanai un piederības izjūtas veidošanai, lai piesaistītu un saglabātu Z paaudzes talantu kopumu.
Turklāt vairāk un daudz izteiktāk nekā vecākās paaudzes, Z paaudze apzinās sistēmisko rasismu, uztur netradicionālus uzskatus par dzimumidentitāti un pārzina jautājumus, kas saistīti ar starpkultūrām.
Z paaudze arvien tiecas pēc kā labāka
Z paaudzes darbinieki nebaidās būt pieprasoši – viņi savus darba devējus vērtē zemāk nekā jebkura cita paaudze, un pastāv lielāka iespēja, ka viņi varētu doties prom no darba vides, kas neapmierina. Ja konkrētāk:
- par 32% lielāka iespēja aiziet no neapmierinošas darba vietas kā “millenials” darbiniekiem;
- 2 reizes lielāka iespējamība, ka tas notiks, salīdzinot ar X paaudzi;
- 2,8 reizes lielāka iespējamība, ja salīdzinām ar “baby boomers”.
No otras puses, šie darbinieki ir arī krietni pamanāmāki nekā citas paaudzes, kad runa ir par mērķa apzināšanos savā darbā.
Tikai 69% no Z paaudzes darbiniekiem uzskata, ka viņiem tiek maksāts taisnīgi, kas ir par vidēji 7 procentpunktiem mazāk nekā citām paaudzēm. Un tikai 76% atzīst, ka jūt, ka uzņēmums nodrošina psiholoģiski un emocionāli veselīgu vietu darbam, salīdzinot ar 83% citām paaudzēm.
Turpinājums - nākamajā bloga rakstā.