Gadiem ilgi uzņēmumi ir koncentrējušies uz tā saucamās “Millenials” paaudzes piesaisti – gan pētot viņus kā klientus, gan kā darbiniekus. Bet nu ir laiks Z paaudzei jebšu cilvēkiem, kas dzimuši laikā no 1997. līdz 2012. gadam. Šobrīd ir laiks, kad šī paaudze kļūst par darba ņēmējiem.
Raksta II daļa.
Krīzes laiks iedragā Z paaudzes uzticību uzņēmumu videi
Ņemot vērā vecumu, Z paaudzes darbinieki šobrīd visbiežāk strādā nepilnu darba laiku, galvenokārt mazumtirdzniecības, viesmīlības un pakalpojumu nozarē. Lai gan gados jauniem darba ņēmējiem šādas pieredzes karjeras sākuma līmenī tipiski ir līdzīgas, Covid-19 ietekme uz šīm nozarēm ir devusi Z paaudzei unikālu krīzes pieredzi. Un kas nav mazsvarīgi – karjeru šie cilvēki visbiežāk būs uzsākuši tieši krīzes skartā pasaulē.
Mazumtirdzniecībā un viesmīlībā viņus nomāc rūpes par drošību.
Turklāt uzņēmumiem, kas vēlēsies (un agrāk vai vēlāk par tādiem kļūs visi) piesaistīt Z paaudzes talantus, būs jāatgūst šīs paaudzes uzticība. Kādēļ?
Saskaņā ar statistiku, tieši Z paaudze pērn visvairāk cieta no atlaišanas. Šīs vecumgrupas pārstāvji zaudēja 11% darbavietu, pārsniedzot vidējos rādītājus citos gados Eiropas valstīs kopumā.
Un jaunākiem Z paaudzes pāstāvjiem, kuru lielākais izaicinājums ir noslēdzošie gadi universitātēs, nācies saskarties ar atceltām nodarbībām un eksāmeniem, aizkavētiem izlaidumiem, pārtrauktām praksēm un pāriešanu uz mācībām tiešsaistē. Tas viss notiek laikā, kad tieši šī paaudze gatavojas startam pieaugušo kārtā. Protams, tas rada lielu stresu.
Darba devēji, kas uzraudzīs, kādas sekas šis laiks atstāj jaunajā darbaspēkā un palīdzēs ar intervenču programmu īstenošanu, būs soli priekšā savu jauno talantu noturēšanā. Satraukums, pievienojoties profesionālai darba videi šādā vētrainā laikā, var būt ilgstošs un, visticamāk, ietekmēs to, kā Z paaudze uztvers darba vietu kopumā.
Jau tagad pētījuma dati parāda, ka, piemēram, X paaudze un “millenials” darbinieki galvenokārt bija pozitīvi noskaņoti attiecībā uz to, kā viņu pārstāvētie uzņēmumi rīkojās pandēmijas laikā un kādos veidos atbalstīja savus darbiniekus. Z paaudzei šī pieredze bija krietni citādāka:
- par 78% biežāk, salīdzinot ar “millenials”, šīs paaudzes darbinieki minēja, ka no uzņēmuma gaidīja daudz lielāku pretimnākšanu un nejutās pietiekami atbalstīti;
- šis procents bija par 160% lielāks, salīdzinot ar X paaudzes vērtējumiem un
- par 183% (!) lielāks, ja salīdzinām ar “baby boomers”.
Nu, ko, vai vēlaties pieņemt darbā Z paaudzes darbinieku?
Pārliecinieties, vai kandidāti zina, ka jūs piedāvājat daudzveidīgu, atbalstošu un iekļaujošu darba vietu – tas šobrīd ir pats primārais ieteikums no organizāciju psihologu un pētnieku puses.